06-57346599

De puberteit

En contact houden

Ben je ouder of verzorger van een puber en denk je dat je veranderd bent in iemand die je niet meer herkent? Voel je je boos, geïrriteerd of hopeloos en wil je wat steun? Herken je jezelf of de jongere in één, of meer van onderstaande beschrijvingen?

  • Weet je niet goed hoe je de puber in jouw huis moet begeleiden of ondersteunen?
  • Mist je het kind dat de adolescent ooit was?
  • Maak je je zorgen over een of meer van de gedragingen?
    • De hele tijd op de kamer blijven.
    • Niet luisteren naar wat je zegt.
    • Ongeïnteresseerd in deelname aan familie-evenementen 
    • Alleen willen uitgaan met vrienden.
    • Experimenteren met drank en drugs.
    • Lijkt geïsoleerd en afstandelijk.
    • Lijkt niet de nodige stappen te ondernemen om zich voor te bereiden op het verlaten van school.
    • Depressief en gaat niet meer naar school of andere activiteiten.
    • Andere problemen rond contact en/of steun.

    Tijdens de adolescentie/puberteit kan de communicatie verstoord worden en kunnen de ontwikkelingstaken van de adolescent uit het oog verloren worden. Er kunnen misverstanden en wederzijds onbegrip ontstaan. Als u dit herkent, kan het helpend zijn om ondersteuning te krijgen. De ondersteuning die ik bied is afhankelijk van de situatie. Voel je welkom voor een oriënterend gesprek om de mogelijkheden te verkennen.

    De puberteit

    En contact houden

    Ben je ouder of verzorger van een puber en denk je dat je veranderd bent in iemand die je niet meer herkent? Voel je je boos, geïrriteerd of hopeloos en wil je wat steun? Herken je jezelf of de jongere in één, of meer van onderstaande beschrijvingen?

    • Weet je niet goed hoe je de puber in jouw huis moet begeleiden of ondersteunen?
    • Mist je het kind dat de adolescent ooit was?
    • Maak je je zorgen over een of meer van de gedragingen?
      • De hele tijd op de kamer blijven.
      • Niet luisteren naar wat je zegt.
      • Ongeïnteresseerd in deelname aan familie-evenementen 
      • Alleen willen uitgaan met vrienden.
      • Experimenteren met drank en drugs.
      • Lijkt geïsoleerd en afstandelijk.
      • Lijkt niet de nodige stappen te ondernemen om zich voor te bereiden op het verlaten van school.
      • Depressief en gaat niet meer naar school of andere activiteiten.
      • Andere problemen rond contact en/of steun.

      Tijdens de adolescentie kan de communicatie verstoord worden en kunnen de ontwikkelingstaken van de adolescent uit het oog verloren worden. Er kunnen misverstanden en wederzijds onbegrip ontstaan. Als u dit herkent, kan het helpend zijn om ondersteuning te krijgen. De ondersteuning die ik bied is afhankelijk van de situatie. Voel je welkom voor een oriënterend gesprek om de mogelijkheden te verkennen. 

      Groei en kwetsbaarheid tijdens de adolescentie

      Ontwikkelingsfasen en de zoektocht naar richting

      De adolescentie beslaat ongeveer 15 levensjaren. Ze begint rond het 10e levensjaar en duurt meestal tot het 25e levensjaar. Het is een tijd van zoeken naar een eigen richting, identiteit en stijl. Afhankelijk van de ontwikkelingsfase spelen bepaalde (interne) processen een rol.

      Fases in de puberteit

      12-14/15 jarigen
      Kopiëren van (ouders van) vrienden, projecteren van eigenschappen waar intern nog niet mee kan worden omgegaan.

      15-17/18 jarigen
      Leren omgaan met sterke emoties en impulsen, vinden van poëzie, proza en muziek om je te helpen jezelf beter te begrijpen.

      17/18-25 jarigen
      Je eigen weg vinden, misschien uit huis gaan. Studeren of werken. Misschien ontdekken dat je andere dingen leuk vindt dan je dacht. Onzekerheid over het hebben van de “juiste” gereedschappen.

      Dit is een globale samenvatting van waar de nadruk in elke fase ligt, en kan je een idee geven van waar jij en de adolescent mee te maken kunnen krijgen.

      Zoals je je kunt voorstellen, is er veel groeipotentieel, maar ook kwetsbaarheid.

      Als je inziet dat er verschillende fasen zijn tijdens de adolescentie, kun je daar als ouder rekening mee houden. Het kan heel steunend zijn om te weten dat een 13-jarige bijvoorbeeld zal klagen over eigenschappen van anderen die hij of zij bij zichzelf nog niet kan verdragen. Hoe je daar als ouder mee omgaat is belangrijk.

      Laat het zich ontvouwen

      Richting, volwassenheid, opvoedingsstijl

      Aan middelbare scholieren wordt vaak gevraagd wat hun plannen zijn; wat ze willen gaan studeren of waar ze willen gaan werken? Soms heeft de puber het gevoel dat hij of zij de antwoorden op deze vragen moet weten, terwijl vaak alles onzeker aanvoelt. Ruimte en steun om levenslessen te leren kunnen het verschil maken in hoe iemand het huis verlaat. Ook het simpelweg erkennen van de onzekerheid die inherent is aan deze fase kan ondersteunend zijn. Inzicht in je opvoedingsstijl en de dynamiek van het gezin kan nieuwe mogelijkheden en perspectieven openen. Welke vooronderstellingen leven er bijvoorbeeld in uw gezin? Deze zijn vaak niet zo duidelijk voor een adolescent als je misschien denkt.

      Vertrouwen

      Een op elkaar afgestemde relatie

      Je wilt graag meer vertrouwen in je relatie, en daarvoor is het belangrijk om duidelijkheid te hebben over wat van jou is en wat van de ander. Wie is verantwoordelijk voor wat? Grenzen kunnen onduidelijk zijn en als ouder merk je misschien dat je bijvoorbeeld strenger bent geworden, of je merkt dat je alles oplost of de puber zelfs te veel zijn/haar eigen gang laat gaan.

      Misschien ben je niet tevreden met hoe je reageert, voelt het niet helemaal goed, maar weet je niet hoe je verder moet. Gestalttherapie kan je hierbij ondersteuning bieden.

      Therapie, een moedige stap

      Er is moed voor nodig om in therapie te gaan. Je moet de bereidheid hebben om naar jezelf en je relaties te kijken. Iedereen die ooit pubers in huis heeft gehad, heeft verhalen te vertellen over hoe die relaties verliepen en wat hun eigen aandeel daarin was. Je hoeft als persoon niet te veranderen en de puber ook niet. In de therapie zal de tijd genomen worden om ieders ervaring van de relaties te onderzoeken. De verantwoordelijkheid van ieder individu zal duidelijker worden, meer autonoom. Het kan voor iedereen een verrijkende ervaring zijn. Als volwassenen hebben we de taak om de rijping van onze kinderen (ook in de puberteit) te ondersteunen. Wij hebben ook ervaringen, zowel negatieve als positieve, die ons kunnen informeren op deze onbekende weg.

      Voel je welkom om te komen, zoals je bent.